GTA 4
Grand Theft Auto IV to gra akcji, będąca kolejną
odsłoną bestsellerowego i kontrowersyjnego zarazem cyklu, swoimi
korzeniami sięgającego 1997 roku. Niniejszy tytuł powstał w dziesiąte
urodziny wymienionej serii, ukazującej losy poszczególnych przestępców,
którzy zaczynając od zwykłego chłopca na posyłki i speca od brudnej
roboty, wspinają się na coraz wyższe pozycje w gangsterskim świecie.
Scenariusz owej produkcji został przygotowany przez Dana
Housera, który pracował m.in. przy Canis Canem Edit (alias Bully),
Manhunt i The Warriors oraz rzecz jasna przyłożył rękę
do większości poprzedniczek GTAIV. Fabuła koncentruje się wokół
postaci obcokrajowca o nazwisku Niko Bellic. Bohater w wyniku listów
otrzymanych od swojego kuzyna postanawia opuścić Europę Wschodnią i
przybywa do Stanów Zjednoczonych. Niestety zastana przez niego
rzeczywistość daleko odbiega od opisanej w korespondencji emailowej.
Roman skłamał, że posiada dwie żony, sporych rozmiarów kolekcję
samochodów oraz kilkucyfrowe konto w banku. Co więcej okazuje się, że
niesforny krewniak nieustannie wpada w nowe kłopoty, a jego życie wcale
nie jest takie kolorowe.
Roman staje się pierwszym zleceniodawcą protagonisty i
powoli zapoznaje go z lokalną siatką przestępców. Rzecz jasna w miarę
sukcesywnego zaliczania kolejnych etapów zabawy lista potencjalnych
pracodawców wydłuża się. Można się z nimi kontaktować zarówno
osobiście, jak i za pośrednictwem telefonu komórkowego. Istotne jest,
że akcja rozwija się w zależności od podejmowanych decyzji i kolejności
wykonywania otrzymanych zadań. Pozwala to graczowi wpływać na bieg
aktualnych zdarzeń oraz zachęca go do ponownego rozpoczęcia zabawy.
Wykonując konkretną misję należy najpierw przebrnąć
przez labirynt poszczególnych ulic, aby dotrzeć do ostatecznego celu,
zaznaczonego na mapie miasta. Trasę pokonuje się pieszo bądź zdobytym
(czyt. skradzionym) pojazdem, wśród których znajdują się m.in.
motocykle oraz samochody ciężarowe bądź osobowe. Tradycyjnie w czasie
jazdy ma się sposobność słuchania wybranej przez siebie stacji
radiowej, emitującej licencjonowane kawałki. Jedną z zaimplementowanych
rozgłośni prowadzi Lazlow, znany z wcześniejszych odsłon serii. Po
dotarciu na wyznaczone miejsce niejednokrotnie trzeba zmierzyć się z
licznymi oponentami w tym celu można skorzystać z zaoferowanego
arsenału broni (m.in. pistolety i różnego rodzaju karabiny).
Miejscem rozgrywki uczyniono wirtualne miasto Liberty
City, do złudzenia przypominające Nowy Jork i zawierające typowe dla
tej metropolii budowle (m.in. Statua Wolności, Most Brooklyński i Empire
State Building). Ową lokację podzielono na pięć dzielnic: Broker
(Brooklyn), Algonquin (Manhattan), Dukes (Queens), Bohan (Bronx) i
Alderney (New Jersey). Wirtualne środowisko zostało całkowicie
zurbanizowane, a rozwinięta sieć dróg i nowoczesna architektura,
przedstawiona w sposób nadzwyczaj realistyczny, zachęca do ciągłej
eksploracji.
W przygotowaniu dopracowanej i bogatej w szczegóły
oprawy wizualnej developerzy wykorzystali silnik RAGE (Rockstar Advanced
Game Engine). Dzięki zastosowaniu owej technologii użytkownik obserwuje
niesamowitą grę cieni, refleksy świetlne, dym mieszający się z
powietrzem i dopieszczoną animację postaci omijających dziury w
chodniku, noszących siatki z zakupami czy siedzących na ławkach. Spore
wrażenie robią również wschody i zachody słońca, diametralnie wpływające
na wygląd i kolorystykę z reguły szarego miasta.
|